zondag 10 maart 2013

Van Amsterdam naar Sneek en van Lemmer naar Groningen

Van Amsterdam naar Sneek. Met de auto twee mogelijkheden: helemaal over de A7 via de Afsluitdijk of via de A6 naar Joure en dan een stukje A7 naar Sneek. Met de NS naar Leeuwarden en dan het laatste stukje met Arriva gaat ook prima, zou mijn voorkeur hebben, ik ben niet zo van de auto. Maar vroeger, toen de wereld nog overzichtelijk was, was er een veel mooiere verbinding: met de Lemmerboot naar Lemmer, rustig varen over het IJsselmeer, en dan van Lemmer met de NTM via St. Nicolaasga en Joure naar Sneek.


Op 13 augustus 1945 kostte dat ƒ 3,40 (en de halve prijs was, jazeker, ƒ 1,70). Boot 1e kajuit en tram 3e klas. Wat 1e kajuit precies inhield weet ik niet, maar aangezien het tram 3e klas was zal 1e kajuit ook wel niet de meest luxe reisvariant zijn geweest. En hoe lang duurde de reis? Ik weet het niet, ik heb de dienstregelingen van de NTM niet.
Als alternatief zou je natuurlijk gewoon net als nu met de trein naar Leeuwarden kunnen reizen en dan het lokaaltje naar Sneek nemen, ook zou je met de trein naar Enkhuizen kunnen gaan, met de boot naar Stavoren en dan het laatste stukje de trein naar Sneek kunnen nemen. Maar misschien waren alle alternatieven in augustus 1945 nog niet beschikbaar?

Van Lemmer naar Groningen, helemaal met de NTM. Tegenwoordig zou dat een stukje A6 en dan A7 zijn, met de trein gaat niet wegens gebrek aan spoor naar Lemmer. In augustus 1945 reed de NTM nog en je kwam er best.


Van Lemmer via Joure, Heerenveen, Gorredijk, Drachten, Leek en Roden naar Groningen voor ƒ 2,35, mooie reis zou ik het nu vinden.

De NTM-lijnen zijn sinds 1947 niet meer in gebruik voor personenvervoer, maar nog lang zijn ze gebruikt voor goederenvervoer, deels door de NS, deels door de NTM. In 1968 werd de verbinding Heerenveen-Joure-Lemmer gesloten, in 1985 werd de verbinding tussen Groningen en Drachten buiten gebruik gesteld. Tussen Drachten en Heerenveen was toen al geen spoorverbinding meer.

De personentrein

Ik kan me nog goed de goederentreinen door Peize, Roden, Nietap en Leek naar Drachten herinneren, als ik over de A7 rijd kijk ik ook altijd even naar links en rechts op het moment dat we het oude (inmiddels opgebroken) NTM-spoor oversteken. Bij het sluiten van deze lijn heeft de NS overigens nog een keer personenvervoer laten rijden.

Voor het spoorverleden van Drachten: zie de website van de Stichting Spoorverleden Drachten.



De foto van de laatste personentrein komt van http://www.ouddrachten.nl/ov/NTM%20tram/#08051948laatstedrachter.jpg geraadpleegd op 02-11-2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten