donderdag 1 augustus 2013

De wraak van Faustus als beeldroman


Vorig jaar heb ik iets geschreven over geothermie en me afgevraagd of het wel zo'n goed idee is heet water uit de bodem te halen. Soms dus niet, zoals nog steeds blijkt in Staufen. Onlangs ben ik in Staufen geweest en kan nu aan de hand van een aantal foto's laten zien wat daar nu gebeurt.



Dit is Gasthaus zum Löwen. Het staat midden in het oude centrum van Staufen, niet ver van het oude Rathaus aan de Hauptstrasse. Dr. Faust is in dit Gasthaus in 1539 door de duivel gehaald. Ziet er netjes uit, mooi gepleisterd en naar ik begrepen heb kun je er prima logeren.


De duivel en dr. Faustus staan pontificaal op de gevel van zum Löwen. En wat we ook zien: een beetje scheurvorming.


De scheurvorming is hier helemaal duidelijk.



Het Rathaus, mooi, met een gebruikelijke fontein ervoor. Zo van een afstand (vrijwel) niks aan de hand.


Maar dan dit, in de zijgevel. Serieus scheurwerk lijkt mij.


En als je dan nog een keer naar de voorgevel kijkt en ook naar de gevel van het Rathaus-Café naast het Rathaus dan is wel heel duidelijk dat dit deel van Staufen alle kanten op aan het scheuren is ...


Vergeet ik bijna te vertellen dat Staufen een heel erg mooi stadje is met mooie touristische zaken zoals dit schandblok aan de gevel van het Rathaus.


Extra mooi voor mij is dan natuurlijk dit hoogtemerk net boven het blok van het schandblok.


Natuurlijk is er ook een kasteel bovenop een heuvel, althans de restanten van dat kasteel: Burg Staufen.

Ruïne Burg Staufen

En, om het extra mooi te maken, in Staufen zelf heb je dan nog het Unteres Schloss, in 1566 door / voor de Heren van Staufen gebouwd.

Unteres Schloss
En wat zit er in dat Unteres Schloss? Natuurlijk een archiefdienst (of misschien meer een Meertensinstituut).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten