donderdag 30 januari 2014

De Russen komen (of mijn huis stort in)!

Ingmar schrijft sinds kort wekelijks over (de) schaduwarchieven. Afgelopen weekend behandelde hij in een intermezzo het boek "De Russen komen! Nederland in de Koude Oorlog" van Mark Traa. Inmiddels heb ik dit boek van Ingmar te leen gekregen en ik moet, net als Ingmar, zeggen dat het een heel onderhoudend boek is.
Al lezend kwam ik op pagina 228 mijn noodpakket tegen dat ik, net als alle andere ambtenaren van het ministerie waar Guusje ter Horst in 2008 minister van was, Kerst 2008 cadeau had gekregen. Gelukkig weet ik weer waar het staat en heb ik het vanavond eens opengeschroefd. Bij een goede oorlogs/rampenvoorbereiding moet je tenslotte weten welke noodhulpmiddelen je in huis hebt. Denk Vooruit staat er niet voor niets op.

Dit zit er in:

Kaarsen, waxinelichten, lucifers, een radio, een mooi zakmes, een stuk touw, ontsmettende handgel,een verbandetui, esbitblokjes, een (uiteraard) oranje fluit, een geel/zwarte vlag, drie nooddekens en een spel kaarten.
het zakmes en de fluit
Wat er ook nog in zit: een instructie hoe met verschillende rampen om te gaan. Vooral de instructie voor de vijfde genoemde ramp heb ik goed gelezen ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten