zondag 20 november 2011

Reizen met een camper, is dat wat ik wil?

Onlangs werd mijn zusje 50 jaar. Uiteraard moest dat gevierd worden en mijn zusje had dan ook een flink aantal dierbaren uitgenodigd om met haar dit jubileum te vieren. Aangezien mijn zusje niet naast de deur woont en het te vieren feest ook niet naast de deur werd gehouden maar in een berghut, de Stangenbodenhütte in het Münstertal, zo'n dikke 700 kilometer verderop, moest er vervoer en onderdak geregeld worden. We besloten dat vervoer en onderdak te combineren in een camper. Nooit eerder gedaan, wel vaak afgevraagd of het iets voor ons zou zijn. Via marktplaats was een camper snel gevonden. De door ons voor een week gehuurde camper zag er prima uit en bevatte alle noodzakelijke zaken en ook nog een paar extra's die je als je in een tent zou gaan kamperen nooit zou hebben en die ik in een tent ook nog nooit gemist heb (hoewel het al weer een aantal jaren geleden is dat ik voor het laatst echt in een tent gekampeerd heb). Maar goed, het zat er in en een klein beetje luxe is ook wel prettig op mijn leeftijd ...
Ik moet zeggen dat het gemak van een camper wel degelijk aanwezig is, maar ook het ongemak. Het gemak zit hem er in dat inderdaad je onderdak je vervoermiddel en omgekeerd is, je rijdt naar een plaats waar je wilt zijn, zet de camper daar neer en je bent klaar (alleen nog even elektriciteit aansluiten, maar dat is de moeite niet). Het ongemak is het formaat. Campers zijn niet geschikt om mee in bebouwde kommen te rijden en te parkeren.
Het rijden in een camper van dit formaat (en ik weet het, zo groot was hij niet), is niks voor mij. Een kleinere, meer model Volkswagenbus, zou mij beter passen. Weliswaar heb je dan minder ruimte, maar daar kan ik wel mee leven. Overigens de door ons gehuurde ziet er ruim uit maar is dat eigenlijk helemaal niet. Voor twee personen is hij geschikt, maar we waren met zijn drieën en ons hondje Jykke en dat bleek vrij krap. En dan was deze camper officieel ook nog 5-persoons.
Dus, wil ik vaker met een camper op stap? Alles tegen elkaar afzettend zeg ik toch 'ja'. Een 'ja' met een voorbehoud weliswaar, het is namelijk afhankelijk van waarheen en hoe groot is de camper. Een kleinere camper en reizen zonder al te veel in bebouwde kommen zeg ik 'ja' tegen, wanneer op voorhand het de bedoeling is dat veel in steden gekeken wordt ga ik op zoek naar andere mogelijkheden. En nee, een andere mogelijkheid voor mij is níet het huren van een veel grotere camper met een kleinere auto die 'inpandig' wordt meegenomen zoals anderen dat wél doen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten