vrijdag 18 mei 2012

Aula Palatina - Basilica van Constantijn

In Trier staat de Aula Palatina, in gewoon Nederlands de Basilica van Constantijn. Het gebouw staat er zo'n 1700 jaar, heeft verschillende functies gehad, is in 1944 vernield en weeropgebouwd, gerestaureerd zeggen anderen. Het is nu weer in gebruik als lutherse kerk. Ik heb het gebouw de laatste veertig jaar zeker tien keer gezien, maar elke keer weer keer ik het de rug toe met een gevoel van hm, jaren '50 bouw en nog niet eens best ook. Ben ik nou de enige die dat gevoel heeft?

Van buiten:






Van binnen:


1 opmerking:

  1. Van meerdere kanten heb ik inmiddels begrepen dat anderen het een prachtig gebouw vinden maar dat ik de schoonheid en verhoudingen niet zie en begrijp. Het is ook zo dat ik de veel kleinere Groninger en Oostfriese kerken wel heel erg mooi vind, terwijl op de keper beschouwd ze soms erg veel op de Basilica lijken, alleen de omvang verschilt nogal.

    BeantwoordenVerwijderen