zondag 27 mei 2012

Een gezonde maaltijd?

Soms kom je iets tegen waar je je over verbaast. Vandaag fietste ik langs een gaarkeuken, zo'n bedrijf dat voor zorginstellingen en tafeltje-dekje-afnemers kookt. Niks mis mee, voorziet in een enorme behoefte. Deze keuken is vorig jaar in gebruik genomen en heeft, trots op zichzelf, onder z'n naam een enorme foto van een maaltijd aan de gevel gehangen:


Ik neem aan dat dit een gezonde, voedzame maaltijd moet voorstellen, lekker ook nog. Maar wat zie ik: dobbelsteentjes aardappel met wat peterselie erover, stoofpeertjes en een ernstig gepaneerd 'iets'. Dat er mensen zijn die dit lekker vinden, oké, smaken verschillen (en ik vind stoofpeertjes erg lekker). Maar is dit nou een voedzame maaltijd waar je je als bedrijf mee wilt profileren? Gekookte brokjes aardappel uit de voorverpakkingsindustrie op de Veluwe, stoofpeertjes waar langdurig de vitaminen uitgekookt zijn en veel paneermeel om iets dat ik niet kan thuisbrengen maar wat waarschijnlijk iets geperst vleesachtigs moet zijn?
Op de website van dit bedrijf vind ik een voorbeeld van het menu van de week, meerkeuze. Het komt er op neer dat er 21 voorkeuzemenu's zijn, drie per dag, waarvan er 18 met aardappelproducten (gebakken, gekookt, gestampt, gepureerd). Verder hebben we macaroni bolognese (opgewarmde pasta, moet er niet aan denken), chili con carne (zonder nadere aanduiding) en nasi goreng met kroepoek en saté in saus en met saus (heb ik een plaatje van gevonden, staat hiernaast). Vegetarisch doen we niet aan.

Ik ben niet enthousiast ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten