zaterdag 14 juli 2012

Concurrentie op het spoor

Ja, ik bén tevreden over Arriva. Ja, ik bén tevreden over NS. Onze minister van I&M heeft in al haar wijsheid besloten dat de NS ook nog concurrentie moet gaan krijgen op lijnen waar tot nu toe alleen door NS (en tig goederenvervoerders) wordt gereden. Dat is namelijk beter voor de reiziger.
Als argumenten lees ik in NRC van 13 juli 2012 heeft de minister dat er meer treinen zullen gaan rijden, vooral 's avonds en in het weekend. Dat zal, als je dat in de concessievoorwaarden eist. Maar stond dat dan niet in de concessievoorwaarden waaronder de NS nu rijdt en waar de NS nu betaald voor krijgt? Lijkt dan 'een beetje dom' van de aanbesteder. Overigens rijdt Arriva op dit moment 's avonds óók minder dan overdag. Waarschijnlijk precies volgens de concessievoorwaarden.
Ander argument: de andere vervoerders dan NS zijn ook busbedrijven, dus krijgen we betere aansluitingen. Ja, geef Arriva de concessie voor Zwolle-Groningen en het sluit uitstekend aan op een andere busvervoerder. Arriva heeft namelijk dan geen aansluitende buslijnen op de stations die worden aangedaan, het busbedrijf dat in Groningen en Drenthe rijdt is namelijk QBuzz (dochter NS toch?). QBuzz rijdt (nog?) niet met treintjes. Met over het algemeen prima aansluitingen overigens, op zowel NS als Arriva. Daar let het OV-Bureau Groningen-Drenthe, dat de bus-aanbesteding en de regionale lijnen waar Arriva in Groningen nu op rijdt, prima op. Geen probleem.
Dus, waar zit nu het voordeel voor mij als reiziger? Even verder lezen. Ah, gelukkig, dar staat het: "Wel zullen de kaartjes duurder worden." Gelukkig, ik dacht al dat ik er met deze aanbestedingen nérgens op vooruit zou gaan.

Dus, krijgen we nu wat meer versnippering, net zoals in de 19e eeuw? Veel kleine spoorwegbedrijfjes die niet echt op samenwerken zijn ingesteld? Maar wel met allemaal hun eigen overhead? Omdat aanbesteden moet, niet omdat er een bedrijf slecht presteert? Ben ik nou gek? Soort tandartstarief? De markt is áltijd beter? Ook al kost het meer en levert het niks meer op?

Heb ik nog een vraag aan de Minister: waarom worden er alleen lijnen buiten de Randstad aanbesteed?

1 opmerking:

  1. Omdat ze binnen de Randstad al problemen genoeg hebben met de aanbesteding van de busserij in Amsterdam en Rotterdam en omdat noordelingen toch alles maar voor zoete koek slikken.

    BeantwoordenVerwijderen