maandag 24 juni 2013

Antwoorden voor een vakidioot


Vandaag kreeg ik de eigenlijk altijd interessante nieuwsbrief van Metamarfoze. Een klein artikeltje, bijna een voetnoot, op pagina 5 viel mij op.

In Koninklijk Huisarchief bewaard

De Grondwet en het Statuut voor de kroning is ontworpen door
Marise Knegtmans, die ook Metamorfoze nieuws vormgeeft.
Het papier voor het ontwerp is zorgvuldig gekozen. Twee lagen
bord met daartussenin een vel goudpapier vormt het omslag. Uit
het bovenste bord is het wapen van Nederland gelaserstansd.
Voor het binnenwerk is een gesatineerde papiersoort (Tatami)
gebruikt, met een bedrukking van goud, zilver en zwart. Het
Koninklijk Huisarchief in Den Haag behoudt de documenten
voor de toekomst. Daar bewaren ze de Grondwet en het Statuut,
samen met eerdere exemplaren. Die zijn ontworpen door
de boekverzorgers S.H. de Roos (1948, Juliana) en Karel Treebus
(1980, Beatrix).



Het gaat dus om de exemplaren van de Grondwet en van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden die tijdens de inhuldiging van de Koning (de Koningin is niet ingehuldigd geloof ik, die is gewoon Koningin en geen staatshoofd) op de credenstafel lagen, tussen de regalia. Nu weet ik dus dat er speciaal voor de gelegenheid een Grondwet en een Statuut zijn gemaakt, mooi vormgegeven. Het Statuut lag voor het eerst op de tafel, bij de inhuldiging van koningin Beatrix lag er alleen nog maar de Grondwet. Het Koninklijk Huisarchief bewaart deze exemplaren van Grondwet en Stauut, lijkt mij een goede plek.


Een aantal vragen van mij is nu beantwoord.


Foto's: http://www.wihabo.nl/cms/images/nieuws/koning/wihabo-koningwillemalexander-06.jpg en http://www.wihabo.nl/cms/images/nieuws/koning/wihabo-koningwillemalexander-07.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten