maandag 10 juni 2013

Buitenlandsdataverkeren

Moonlandingphone van Richard Nixon, http://www.nixonlibrary.gov/forkids/speechesforkids/moonlanding/moonlandingphone.jpg

 Afgelopen vrijdag 7 juni kwam ik terug van  vakantie, rond 17.00 ging ik weer vanuit Duitsland de grens over. De telefoon was meegeweest, leek me handig voor als ik eens iemand wilde bellen, m'n mail zou willen zien of iets anders zou willen doen.
Dataverkeer is er geweest, meerdere keren heb ik door middel van een sms-bericht van mijn provider bericht gekregen wat dat zou moeten kosten. In totaal heb ik zes keer een dergelijk bericht gekregen (gelukkig niet bij elke grensoverschrijding, want dan zou ik er veel meer gekregen hebben).  Zes keer heb ik dus mogen vernemen dat "internet EUR 0,85 per MB" zou gaan kosten. Geen verrassingen achteraf dus als je bijhoudt hoeveel MB je verbruikt.
Zoals het een goed provider betaamt stuurde de mijne mij ook bericht toen ik op 80% van mijn datalimiet kwam. Die datalimiet is vastgesteld op 59,50 per maand, als je toch meer wilt verbruiken moet je dat regelen met je provider.
Netjes tot zover toch? Beetje merkwaardig is alleen dat ik dat 80%-bericht vanochtend, dus 10 juni, om 10.19 kreeg. Dus zo'n 65 uur nadat ik weer terug was gekeerd in Nederland. Moet ik nou er maar op vertrouwen dat het in de afrekening allemaal wel goed komt en dat mijn provider netjes de buitenland-rekening afsluit per 7 juni 2013 ca. 17.00? Ik zal het zien ...

Update 12-06-2013: afgelopen maandag heb ik, na ontvangst van het 80%-bericht, de helpdesk van mijn provider gebeld. Mij werd beloofd dat mijn dataverkeer zou worden gereset op aankomst in Nederland op 7 juni 17.00. Dan hoort het goed te komen denk je. Maar nee: vanmiddag, dus 12-06-2013, kreeg ik om 12.47 een sms-bericht van mijn provider: "Je maandelijkse limiet voor internet/sms in het buitenland is bereikt. Wil je doorgaan, neem contact op met de klantenservice". Uiteraard gebeld en een niet al te vriendelijke dame van de klantenservice aan de telefoon gekregen die niet verder kwam dan de mededeling dat zij van buitenlandse providers weleens vertraagd informatie kregen. Volgens mij slaat dat nergens op, immers op 7 juni ben ik weer teruggekeerd in Nederland en heeft mijn telefoon zich weer op het 'thuisnetwerk' aangemeld. Mijn provider hoort dus precies te weten wanneer mijn telefoon weer in Nederland teruggekeerd is, enig bericht van een buitenlandse provider heeft daar niets mee te maken.

Na veel gezeur heeft de helpdeskmedewerkster mij toegezegd een aanvraag in te dienen voor restitutie voor de kosten van het dataverkeer vanaf 7 juni 2013 17.00. Ben benieuwd ...


Telephone Conversation with the Apollo 11 Astronauts on the Moon
July 20, 1969
P-690714
7/20/1969
1m:14s
252 words
Hello Neil and Buzz, I am talking to you bytelephone from the Oval Room at the WhiteHouse, and this certainly has to be the most historic telephone call ever made from theWhite House. I just can’t tell you how proud we all are ofwhat you have done.For every American this has to be the proudest day of our lives, and for people all over the world I am sure that they, too, join with Americans in r
ecognizing what an immense feat this is. Because of what you have done the heavens have become a part of man’s world, and as you talk to us from the Sea of Tranquility, it inspires us to redouble our efforts to bring peace and tranquility to earth.
For one priceless moment in the whole history of man all the people on this earth are truly one—one in their pride in what you have done and one in our prayers that you will return safely to earth.
ASTRONAUT ARMSTRONG. Thank you, Mr. President. It is a great honor and privilege for us to be here representing not only the United States, but men of peaceable nations, men with a vision for the future. It is an honor for us to
be able to participate here today.
THE PRESIDENT. Thank you very much, and I look forward, all of us look forward, to seeing you on the Hornet on Thursday.
ASTRONAUT ARMSTRONG. Thank you. Welook forward to that very much, sir.
(http://www.nixonlibrary.gov/forkids/speechesforkids/moonlanding/moonlandingcall.pdf)

1 opmerking: