zondag 29 september 2013

Koningszilver en de penningen

http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/full-node/imagenodes/zilvergezochtnw.jpg


Het weggegooide koningszilver van schutterij Sint Sebastianus in Kerkrade is dus vergoed. De RABObank, die het zilver in bewaring had en kans heeft gezien het bij het grof vuil te zetten, heeft de schutters een bedrag betaald waarin rekening is gehouden met de cultuurhistorische waarde en daarbovenop is een bedrag gekomen voor een blijvende herinnering. Onafhankelijke deskundigen hebben vastgesteld wat het bedrag moet zijn, RABO en schutters zeggen er niks over. Het vindersloon was 10.000 euro, het zal dus minimaal dat bedrag zijn geweest. De zilverprijs op dit moment loopt tegen de 520 euro per kilo, laat zo'n zilveren plaatje waar er 220 van waren een ons (geen idee of dat reëel is) gewogen hebben, dan was de beloning zo ongeveer de zilverprijs. Alles wat meer betaald is moet dan de cultuurhistorische waarde zijn. Of het statutenboek en de oorkondes uit 1617 ook vergoed zijn?
http://www.kitconet.com/charts/metals/silver/t24_ag_en_eukg_2.gif


Mij is nooit duidelijk geworden hoe je cultuurhistorische waarde (of dat nou archiefstukken of zilveren plaatjes zijn) omzet in geld (maar mischien moet ik daarvoor dan toch het webinar volgen waar ik eerder over schreef). De blijvende herinnering ben ik ook benieuwd naar, mogelijk een mooie plaquette op de gevel van de bank met de tekst "Hier lag ooit ons erfgoed"? Heb ik weer een proclamatie.
Overigens ben ik van mening dat die zilveren plaatjes ook archiefstukken waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten