Soms reizen mensen met de trein, per NS. Niks mis mee, mooi bedrijf, service waar ik tevreden over ben, schiet lekker op en je hoeft niet in een auto te zitten. Maar er zijn af en toe van die dingen die je je dan afvraagt. Bijvoorbeeld dit: een enkele reis Maastricht - Groningen met 40% korting kost 14,80 euro. Je reist dan via Den Bosch en Utrecht over Zwolle naar Groningen. Je ziet nog eens wat voor dat geld. Je kunt ook de alternatieve route langs de IJssel nemen, ook erg mooi. Kost wel wat meer: 25,40 euro. Maar goed, je zit dan ook een half uurtje langer in de trein. Voor dat genot 10,60 euro meer betalen, je moet het er voor over hebben.
Nou is het volgens mij echter zo dat je de NS niet betaalt voor de tijd die je in de trein zit maar voor de afstand die je reist. Je zou dan denken dat de reis over Nijmegen aanzienlijk meer reiskilometers is dan de reis over Utrecht. Immers, Maastricht - Groningen is 371 kilometers volgens de Tariefeenhedenkaart 2013 van de NS, dat is dus bijna 4 cent per kilometer. Als je dan 25,40 euro betaalt om over Nijmegen te reizen zou je, uitgaande van die bijna 4 cent per kilometer, 635 kilometer reizen, 264 kilometer meer bij de NS in de trein dus.
Ik heb het eens nagerekend met behulp van die Tariefeenhedenkaart 2013 van de NS. Over Nijmegen is dus inderdaad verder, wel drie (3) hele kilometers! Dus, 3 kilometers meer treinkilometers kost maar liefst 10, 60 euro. Volgens de NS Tarievenlijst 2013 zou het maximumtarief voor een reis met 40% korting 14,80 euro zijn. Leg het mij maar uit ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten