zaterdag 6 april 2013

Nordic Art in Groningen: Harald Slott-Møller

Het Groninger Museum heeft nog tot 5 mei de tentoonstelling Nordic Art in de aanbieding. Prachtige kunst uit Denemarken Zweden, Noordwegen en Finland is er te zien, als je nog niet bent geweest: gá!

Naast alle andere moois (ik wil overigens ineens weer naar Skagen) is er een tweetal schilderijen te zien van Harald Slott-Møller (1864-1937).







Zijn schilderijen kende ik nog niet irl, maar ik moet zeggen dat ik van het landschap hierboven wel vrolijk werd. Het andere schilderij van HSM dat op Nordic Art hangt vind ik nogal deprimerend. De titel van dat schilderij zegt denk ik genoeg: "Fattigfolk. I dødens venteværelse" ("Armelui. Wachtkamer van de dood").

  
Model A, decoratienummer 19
Naast schilder was Slott-Møller vanaf 1902 aan de Kopenhaagse faiencefabriek Aluminia verbonden. De ontwerpen van Slott-Møller voor Aluminia ken ik, tenslotte verzamel ik al jaren Aluminia faience. Het bord hiernaast heb ik vorig jaar gekocht en is een ontwerp van HSM uit 1903.

Aluminia is in Nederland geen bekende fabriek, maar vrijwel iedereen kent Royal Copenhagen. Royal Copenhagen is in 1882 door Aluminia opgekocht, kort daarna kwam de Royal Copenhagen-productie uit een nieuwe fabriek op het Aluminia-terrein. Sinds 1969 wordt de naam Aluminia niet meer gebruikt en is de productie voortgezet onder de naam Royal Copenhagen. Je zou kunnen zeggen dat Royal Copenhagen dus Aluminia is maar dan onder een andere naam, Aluminia-ontwerpen werden na 1969 als Royal Copenhagen verkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten