maandag 22 april 2013

Verre reizen

Ik ben gewoon vijftig jaar te laat geboren, wat had ik graag op reis gewild naar Soerabaja en daar dan overstappen naar Shanghai. Niet per vliegtuig natuurlijk, dan ben je van Amsterdam via Parijs in 15 en een half uur in Shanghai, gebroken en wel. Met de boot, rustig varend vanuit bijvoorbeeld Rotterdam naar eerst Southampton en dan via Tanger naar Marseille, door het Suezkanaal naar Colombo en dan door naar Batavia of Soerabaja voor de overstap naar Shanghai. Natuurlijk, het kan nog steeds, schepen genoeg die min of meer dezelfde route varen en je graag meenemen. Maar dat is toch niet hetzelfde als het vooroorlogse varen met de "Sibajak" van de Rotterdamse Lloyd of met de "Johan van Oldenbarnevelt" van de Stoomvaartmaatschappij Nederland. En dan natuurlijk wel eerste klas, beetje luxe maakt het leven prettig.

Maar dat kan dus niet meer. Als je vanuit Europa dit soort reizen wilt maken ben je afhankelijk van vrachtschepen die passagiers mee willen nemen, niet hetzelfde. Gelukkig hebben we de dienstregelingen nog wel! Dienstregelingen zijn altijd de moeite van het bewaren waard, van treinen, bussen , boten, allemaal (maar die van vliegtuigen interesseren met nou net helemaal niks). Prachtig vormgegeven vaak. Deze bijvoorbeeld, van de Rotterdamse Lloyd uit 1929. Dat nodigt toch enorm uit?


Of deze, ook van de Rotterdamse LLoyd, voor 1937 / 1938. Koel maar o zo spannend!


En dan de Stoomvaartmaatschappij "Nederland" uit 1934. Minder spannend maar toch heel aantrekkelijk (en ik heb ineens een associatie met Doeksen).


Dienstregelingen zijn voor mij altijd voorpret, met de "Sibajak" op 28 november uit Rotterdam vertrekken en dan op 29 december in Batavia aankomen, geweldig!


De "Johan van Oldenbarnevelt" doet dat in 1934 iets sneller, die is er al op 27 december en dat terwijl Batavia vanuit Amsterdam nog iets verder varen is dan Rotterdam.


Voor een enkele reis eerste klas 995 gulden was je dan kwijt, voor de "Johan van Oldenbarnevelt", en voor een luxe hut nog eens 610 gulden extra.


Van Rotterdam naar Batavia een paar jaar eerder was iets duurder, 1220 gulden, maar voor extra luxe hoefde je niet te betalen (die zal misschien niet verkrijgbaar zijn geweest) dus per saldo was je goedkoper uit als je de meest luxe reisvariant nam.


Ik zou zó opstappen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten